2. 4. 2025
Toyota začíná budovat první továrnu pro systematické zpracování aut, která doslouží. Recyklační proces zajistí, že maximum materiálu z rozebíraných vozů dostane druhý život. Znovu použitelné díly budou opětovně uvedeny na trh prostřednictvím maloobchodníků nebo distributorů dílů, jiné se vrátí přímo do výroby.
Úplně nový typ provozu pro systematické zpracování vozidel na konci jejich životnosti buduje Toyota Motor Europe v rámci závodu společnosti Toyota Motor Manufacturing UK v britském Burnastonu, kde se například vyrábí Toyota Corolla. Nová továrna s názvem Toyota Circular Factory má v rámci recyklačního procesu uvést maximum materiálu z rozebíraných aut zpět do výroby.
Svou činnost zahájí nová továrna ještě na konci tohoto roku a měla by se stát vzorovým centrem pro budoucí recyklační operace v celé Evropě i jinde ve světě.
Toyota Circular Factory se navíc má stát označením pro celý evropský recyklační program Toyoty. Zaměří se na opakovaně použitelné díly, komoditní položky, které lze znovu vyrobit, a materiály, které lze recyklovat.
Co všechno se vrátí do výroby?
Po komplexním procesu validace budou znovu použitelné díly opětovně uvedeny na trh prostřednictvím maloobchodníků nebo distributorů dílů. Komodity, jako jsou baterie a kola, budou vytříděné a po úpravě nebo přepracování znovu použité.
Materiály, jako je měď, hliník, ocel a plast se znovu v podobě druhotné suroviny vrátí do výroby, aby nahradily co nejvíce poprvé použitých materiálů pro výrobu dílů automobilů.
Toyota na začátku plánuje v Británii recyklovat přibližně 10 000 vozidel ročně a získat tak 120 000 dílů pro nové použití, dále 300 tun plastů a 8200 tun oceli. V další fázi se koncept Toyota Circular Factory rozšíří do celé Evropy, a to jak v podobě vlastních továren, tak ve spolupráci s partnery.
V roce 2030 uhlíkově neutrální
Touto iniciativou si Toyota klade za cíl výrazně snížit dopad výroby vozidel a jejích podsložek na životní prostředí. Toto úsilí je nejen v souladu s globálními a evropskými cíli udržitelnosti společnosti, ale také stanovuje nové průmyslové měřítko pro zodpovědnou recyklaci a opětovné použití materiálů. Toyota Motor Europe se zavázala být plně uhlíkově neutrální do roku 2040 a dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech svých vlastněných zařízeních do roku 2030.
Další zajímavosti ze světa Toyota v magazínu Toyota Life